Patenttioikeudellisesta näkökulmasta keksinnön julkistamisella tarkoitetaan tilannetta, jossa keksintö tulee sellaisen henkilöpiirin tietoon, jota ei sido salassapitovelvollisuus. Tällöin innovaatio katsotaan “tekniikan tasoon” kuuluvaksi, mikä voi tehdä sen patentoimisesta mahdotonta.
Patentointilainsäädännön ytimessä on uutuusvaatimus, jonka mukaan patentoitavan keksinnön tulee olla uusi. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei keksintöä ole julkistettu ennen patenttihakemuksen jättämispäivää. Julkistaminen muodostaa uutuusesteen, koska se tekee keksinnöstä osan olemassa olevaa tekniikan tasoa.
Julkistamisen muotoja on useita, ja niiden tunnistaminen on keskeistä keksintöjen suojaamisen kannalta. Näitä ovat:
- Julkinen esittely messuilla, konferensseissa tai muissa tapahtumissa
- Keksintöä kuvaavat artikkelit ammattilehdissä tai tieteellisissä julkaisuissa
- Keksinnön julkaiseminen verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa
- Tuotteen myyntiin saattaminen tai markkinointi
- Keksinnön paljastaminen ilman salassapitosopimusta
Yksikin näistä toimista voi vaarantaa patenttisuojan saamisen, minkä vuoksi keksijän on oltava erityisen varovainen ennen patenttihakemuksen jättämistä.
Millaisissa tilanteissa keksintö katsotaan julkistetuksi?
Keksinnön julkistamiselle on useita käytännön tilanteita, jotka voivat yllättää kokemattoman keksijän. Messut ja konferenssit ovat tyypillisiä paikkoja, joissa keksintö voi tulla julkiseksi – jo pelkkä keksinnön toimintaperiaatteen suullinen selostaminen tai prototyypin näyttäminen voi riittää julkistamiseksi.
Tuotteen myynti on julkistamistoimi, vaikka kaikkia teknisiä yksityiskohtia ei paljastettaisikaan, sillä keksinnön toimintaperiaate on selvitettävissä myydystä keksinnöstä. Myös tuotteen markkinointi voi olla julkistus, mikäli keksintö on pääteltävissä markkinointimateriaalista.
Sosiaalinen media ja verkkoviestintä muodostavat nykyään merkittävän riskin. Blogi-kirjoitukset, LinkedIn-päivitykset tai YouTube-videot, jotka paljastavat keksinnön olennaisia piirteitä, voivat estää patentoinnin maailmanlaajuisesti. Lisäksi näihin liittyvä ongelmallisuus on se, että myöhemmin tehty julkistuksen poistaminen ei kokonaan poista materiaalia, vaan se voidaan jälkikäteen kaivaa todistusaineistoksi julkistuksesta. Tässä mielessä suullinen julkistus voi olla vähemmän vahingollinen, sillä sitä voi olla vaikeampi todistaa pätevästi todisteena julkistuksesta.
Tieteelliset julkaisut, kuten tutkimusartikkelit, pre-print-julkaisut tai opinnäytetyöt, ovat myös julkista tietoa. Tutkijoiden on oltava erityisen tarkkoja julkaisutoiminnassaan, mikäli tavoitteena on keksinnön patentointi.
Yhteistyökumppaneille paljastaminen ilman asianmukaista salassapitosopimusta on yleinen sudenkuoppa, mikäli tässä yhteydessä ei ole puhetta suojaustoimenpiteistä tai luottamuksellisuudesta. Mikäli kuitenkin b2b-kaupankäynnissä idea esitetään yhteistyökumppanille, ei tätä voida pitää julkistuksena, mikäli yhteistyökumppaneiden välillä on yleisesti ollut luottamuksellisuus. Jos keksintö paljastetaan sijoittajille, valmistajille tai muille potentiaalisille kumppaneille markkinointina ilman juridista suojaa, se saatetaan katsoa julkistetuksi.
On myös tilanteita, joissa keksinnön ei välttämättä katsota tulleen julkistetuksi. Esimerkiksi hyvin rajattu esittely luottamuksellisissa olosuhteissa tai keksinnön testaaminen suljetussa ympäristössä eivät yleensä muodosta uutuusestettä. Lisäksi joissain tapauksissa myös julkistuksen kohdeyleisöllä on merkitystä, mikäli keksintö on sellainen, ettei kohdeyleisö ole voinut ymmärtää keksintöä julkistuksen perusteella.
Miten voin suojata keksintöni ennen patentin hakemista?
Keksijät voivat turvata innovaationsa useilla keinoilla ennen virallisen patenttisuojan saamista. Salassapitosopimukset (NDA) ovat tehokas tapa varmistaa, että keksintöön tutustuvat henkilöt eivät voi jakaa tietoa eteenpäin. Nämä sopimukset tulisi laatia huolellisesti ja allekirjoittaa aina ennen keksinnön paljastamista.
Rajatut esittelyt voidaan toteuttaa turvallisesti, kun osallistujat ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen. Varmista kuitenkin, että esittelytilanne on kontrolloitu eikä ulkopuolisilla ole pääsyä tilaisuuteen. Joissain tapauksissa salassapitosopimus voi jäädyttää neuvottelut. Tällöin myös esimerkiksi sähköpostitse sovittu luottamuksellisuus ja salassapito voivat toimia riittävinä todisteina siitä, ettei keksintöä ole julkistettu.
Paras keino suojata keksintö on jättää patenttihakemus ennen minkäänlaista julkistamista. Tällöin keksijä voi vapaasti esitellä keksintöään ilman huolta patentointioikeuden menettämisestä. Kansainvälisissä tilanteissa on huomioitava, että eri maissa on eripituisia armoaikoja julkistamisen ja patenttihakemuksen jättämisen välillä.
Hyödyllisyysmallihakemus on toinen vaihtoehto, joka tarjoaa vastaavanlaisen suojan.
Patenttiasiamiehen konsultointi varhaisessa vaiheessa on erittäin suositeltavaa. Asiantuntija voi arvioida keksinnön patentoitavuutta, laatia tehokkaan suojausstrategian ja varmistaa, että kaikki toimenpiteet tehdään oikea-aikaisesti. Tämä voi säästää merkittävästi aikaa, rahaa ja huolia myöhemmissä vaiheissa.
Keksintösi ansaitsee asiantuntevaa suojaa
Keksinnön suojaaminen oikealla tavalla ja oikeaan aikaan on kriittistä innovaation kaupallisen menestyksen kannalta. Julkistamisen aiheuttamat patentointiesteet voivat tehdä tyhjäksi vuosien kehitystyön, jos suojaamista ei ole hoidettu asianmukaisesti.
Me Patenttitoimisto Kespatissa tarjoamme kattavia palveluita keksintöjen suojaamiseksi. Patenttistrategiamme suunnittelu lähtee liiketoimintatavoitteistasi, jolloin IPR-ratkaisut tukevat yrityksesi kasvua ja menestystä. Ennakkotutkimuksemme auttavat arvioimaan keksintösi patentoitavuutta ja välttämään turhia kustannuksia.
Patenttihakemusten laatiminen ammattitaidolla on ydintoimintaamme. Muotoilemme patenttihakemukset niin, että ne antavat keksinnöllesi optimaalisen suojan. Autamme myös salassapitosopimusten valmistelussa, jotta voit keskustella keksinnöstäsi turvallisesti potentiaalisten yhteistyökumppanien kanssa.
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme varhaisessa vaiheessa, mielellään ennen kuin olet julkistanut keksintösi millään tavalla. Voimme auttaa sinua rakentamaan keksinnöllesi vahvan ja kattavan suojan, joka mahdollistaa sen turvallisen kaupallistamisen ja tuo sinulle ansaitsemasi kilpailuedun. Keksintösi on arvokasta pääomaa – anna meidän auttaa sinua suojaamaan se oikein.